تابهحال نرخ پرش (Bounce Rate) در گزارشهای Google Analytics خود را بررسی کردهاید؟
وقتی بسیاری از ما نرخ پرش صفحات خود را بررسی میکنیم، عدد Bounce Rate میتواند یک معیار ترسناک به نظر برسد، ارقامی مانند 50٪، 65٪ … شاید حتی 90٪ را ما در گزارشات سایت خود ببینیم.
این ارقام خوب هستند یا بد؟ آیا آنها عاملی برای زنگ خطر هستند یا ارزش سروصدا کردن ندارند؟
همه این سؤالات مواردی هستند که ما در اینجا به آن پاسخ خواهیم داد.
Bounce Rate چیست؟
به گفته گوگل، ” پرش یک جلسه تک صفحهای در سایت شما است. ”
نرخ پرش درصدی است از تعداد افرادی که به یک صفحه معین در سایت شما میآیند و قبل از خروج فقط یک صفحه را مشاهده میکنند؛ بنابراین اگر 100 نفر به یک صفحه بیایند و 35 نفر از آنها بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری صفحه را ترک کنند، آن صفحه دارای نرخ پرش 35 درصدی خواهد بود.
نرخ پرش را میتوان صفحه به صفحه یا در کل سایت اندازهگیری کرد. با ورود بهحساب Google Analytics خود و رفتن به (“Behavior” > “Site Content” > “All Pages”) میتوانید نرخ پرش سایت خود را بیابید.
Bounce Rate خوب چیست؟
خب، بستگی دارد … هر سایتی منحصربهفرد است و صدها روش برای تحلیل دادهها وجود دارد. اما بهصورت تقریبی اگر میخواهید نرخ پرش سایت خود را تحلیل کنید میتوان از جدول زیر استفاده کرد.
- بیش از 85٪ احتمالاً یک نرخ پرش “بد” است.
- بین 70-85٪ در منطقه قرمز است.
- بین 55-70 درصد متوسط است.
- بین 35-55 درصد خوب است.
- بین 20-35 درصد بسیار خوب است.
- اگر کمتر از 20٪ باشد، به طرز مشکوکی خوب است.
اگر کمتر از 2 بود بهتر است، تنظیمات Google Analytics و فیلتر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بازدیدکنندگان واقعی را ردیابی میکنید.
چرا نرخ پرش مهم است؟
نرخ پرش بهاندازه اینکه افراد فکر میکنند مهم نیست. حتی صفحه گوگل در مورد نرخ پرش میپرسد: آیا نرخ پرش بالا چیز بدی است؟ جواب آن هم این است که بستگی دارد.
به این دلیل بستگی دارد که: فرض کنید بازدیدکننده A به صفحهای از وبسایت شما میرود، آنها به یک تیتر و یک تصویر سرصفحه نگاه میکنند و سه ثانیه بعد آنجا را ترک میکنند. سپس بازدیدکننده B به وبسایت شما میآید و 10 دقیقه را صرف خواندن دقیق هر کلمه در صفحه دیگری میکند. سپس آنها را ترک میکنند، درحالیکه در طول بازدید خودروی هیچ صفحه دیگری کلیک نکردهاند. هر دوی این بازدیدها بهعنوان یک پرش اندازهگیری میشوند.
بازدیدکننده A (کسی که بعد از سه ثانیه رفت) چیزی را که به دنبالش بود پیدا نکرد. سؤال این است که چرا؟
آیا به این دلیل بود که…
- سایت شما خیلی کند بارگذاری شد.
- سایت شما برای آنها غیرقابلاعتماد به نظر میرسید.
- تماس تلفنی گرفتند.
- صفحه شما در پاسخ به سؤال بازدیدکنندگان آنقدر خوب عملکرد که نیازی به جستجوی بیشتر نیست.
میتوان دلایل دیگر هم داشته باشد، پس نرخ پرش زیاد مهم نیست بلکه این مهم است که آیا مخاطب به هدف خود در سایت شما رسیده است و یا خیر؟
در اینجا مثال دیگری از اینکه چرا نرخ پرش میتواند تا این حد بیمعنی باشد، وجود دارد: اگر شما یک کارآفرین انفرادی با یک وبسایت یکصفحهای هستید، طبق تعریف، نرخ پرش بسیار بالایی خواهید داشت – مثلاً 100%. جایی جز همین یک صفحه برای مردم وجود ندارد. به همین دلیل است که متریک مشابه نرخ پرش، زمان ماندن، بسیار مهم است. مسلماً این یک معیار معنادارتر از نرخ پرش است.
زمان ماندن (Dwell Time) چیست؟
زمان ماندن عبارت است از مدت زمانی که شخص قبل از بازگشت به نتایج جستجو در یک صفحه صرف میکند. این با «میانگین زمان در صفحه (Average Time on Pag)» متفاوت است، زیرا به اندازهگیری مدت زمانی که شخص قبل از آمدن به سایت شما صرف کرده بستگی دارد.
این دو معیار، زمان در صفحه و زمان ماندن دریچه مهمی را در مورد نحوه استفاده افراد از صفحات شما در اختیار شما قرار میدهد. به نظر میرسد زمان ماندن نیز یک سیگنال رتبهبندی باشد. طبق مقاله ای از میزگرد موتور جستجو در اواخر سال گذشته، رئیس Google Brain در کانادا گفت که گوگل اکنون از داده های کلیک برای رتبه بندی استفاده می کند. او گفت که گوگل به دنبال آموزش مدلهای هوش مصنوعی زمانی است که «فردی روی صفحهای کلیک میکند و در آن صفحه میماند، وقتی به عقب برمیگردد» و غیره.
آیا Bounce Rate یک سیگنال رتبهبندی است؟
در اینجا به قلمروی بحثبرانگیز قدم میگذاریم. سئوکاران بسیار باهوشی وجود دارند که میگویند نرخ پرش یک سیگنال رتبهبندی نیست، به این معنی که نرخ پرش برای یک صفحه مشخص یا کل وبسایت بر موقعیت آن در نتایج جستجو تأثیر نمیگذارد. اما برخی از سئوکاران دیگر وجود دارند که میگویند این یک سیگنال رتبهبندی است. در حقیقت هیچ پاسخ قطعی در این مورد وجود ندارد.
در کل میتوان گفت اگر نرخ پرش بر نتایج جستجو تأثیر بگذارد، نمیتواند تأثیر زیادی داشته باشد. اگر این یک سیگنال رتبهبندی اصلی بود، احتمالاً سردرگمی زیادی وجود نداشت.
همچنین بهاحتمال زیاد، درحالیکه نرخ پرش ممکن است با رتبههای بالاتر مرتبط باشد، ممکن است خود نرخ پرش، بهعنوان یک معیار اندازهگیری شده و بر رتبهبندی صفحه تأثیر بگذارد. در عوض، نرخ پرش پایین همراه با رتبههای بالاتر ممکن است بیشتر یک علامت باشد تا یک علت باشد. همانطور که افراد سالم تمایل به داشتن چهرههای سالم دارند … اما این رنگ پوست آنها نیست که آنها را سالم میکند. همانطور که هرکسی که تابهحال در کلاس آمار شرکت کرده است میداند، همبستگی علیت نیست.
تنها چیزی که نرخ پرش به ما میگوید این است که مردم به صفحه دیگری مراجعه نمیکنند. اگر هدف شما برای هر صفحه این است که آن را بهعنوان اولین مرحله از یک قیف تبدیل استفاده کنید، نرخ پرش پایین یک مشکل است. اما اگر میخواهید افراد زیادی صفحه را ببینند، میتوانید به معیارهای دیگر مانند زمان و زمان ماندن در صفحه اعتماد کنید تا به شما بگوییم که آیا افراد با صفحه درگیر هستند یا خیر.
نرخ پرش برای SEO در مقابل نرخ پرش برای تبلیغات
بنابراین نرخ پرش، معیار خوبی برای آنالیز سایت نیست، مگر اینکه بخواهید افراد را وادار کنید که قدم دوم را پس از بازدید از آن صفحه بردارند. اگر شما یک تبلیغکننده هستید، تقریباً مطمئناً میخواهید که مردم قدم بعدی را بردارند. شما میخواهید آنها سفارش دهند و یا گزارشی را دانلود کنند و یا مقالهای نوشتهاید و با بنرهای جذاب میخواهید افراد را به صفحه محصولاتتان هدایت کنید. بازاریابان مبتنی بر داده معمولاً به تبدیل نیاز دارند، نه فقط به نگاهکردن تبلیغ شما.
بنابراین نرخ پرش احتمالاً برای اکثر تبلیغکنندگان مهم است. اما خوشبختانه، به نظر نمیرسد که برای الگوریتم امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل اهمیت زیادی داشته باشد (نرخ پرش روی SEO تأثیری ندارد).
نحوه بهبود نرخ پرش (Bounce Rate)
با فرض اینکه شما یک وبسایت تک صفحهای ندارید و میخواهید نرخ پرش سایت خود را پایین نگه دارید، چه گوگل به شما پاداش دهد یا خیر، چگونه میتوانید نرخ پرش وبسایت خود را بهبود بخشید؟
هفت راه اثبات شده برای بهبود نرخ پرش (Bounce Rate)
1. سرعت سایت خود را افزایش دهید.
40 درصد از بازدیدکنندگان سایتی را ترک میکنند که بارگذاری آن بیش از سه ثانیه طول میکشد. با دانستن اینکه اکثر سایتها نیمی از بازدیدکنندگان خود را در فرایند بارگذاری از دست میدهند، برخی اوقات میتوان بدون نیاز به سئوکار و بدون هیچگونه تغییر در محتوا و فقط با بهبود بخشیدن سرعت سایت، نرخ پرش سایت شما کاهش پیدا میکند.
2. صفحات سایت را موبایل پسند کنید
سایت خود را موبایل پسند (ریسپانسیو) کنید. زمان آن فرارسیده که ابتدا به افزایش بازدید و کاهش نرخ پرش در موبایل فکر کنیم، زیرا امروزه اکثر افراد با موبایل وبگردی میکنند. به Google Analytics بروید و به نرخ پرش صفحات خود برای کاربران تلفن همراه نگاه کنید. اگر تفاوتهای بزرگی بین نحوه پرش کاربران موبایل و دسکتاپ مشاهده میکنید، در نظر بگیرید که این صفحات را برای موبایل راحتتر کنید.
3. سایت خود را دوباره طراحی کنید.
طراحی سایت شما چندساله است؟ آیا ظاهر سایت شما بعد از گذشت چندین سال هنوز جذاب است؟ یک سایت ضعیف میتواند باعث شود کاربران وبسایت به آن بیاعتماد شوند یا بهسادگی آن را دوست نداشته باشند. اگر طراحی خوشایند و قابلدرک نباشد، ممکن است تصمیم بگیرند که صفحه را حتی قبل از اتمام بارگذاری ترک کنند.
جهت طراحی سایت و یا تغییر ظاهر وبسایت خود میتوانید با کارشناسان ما در شرکت تبلیغاتی دروازه هنر تماس بگیرید.
4. مطمئن شوید که کلمات کلیدی که مردم استفاده میکنند با آنچه در صفحه است مطابقت دارد.
آیا تا به حال عبارت ” نیت جستجو ” را شنیدهاید؟ امروزه این یک مفهوم مهم در سئو است. درک اینکه چگونه بر نرخ پرش تأثیر میگذارد ساده است. اگر افراد آنچه را که به دنبال آن هستند در سایت شما پیدا نکنند، آن را ترک خواهند کرد.
5. محتوای خود را خواناتر کنید.
هیچکس دوست ندارد به دیواری از متن محکم برخورد کند؛ بنابراین اگر از تعداد زیادی تصاویر، پاراگرافهای کوتاه، سرصفحههای فرعی و نقاط گلوله استفاده نمیکنید، اکنون از آنها استفاده کنید. البته، خوانایی فقط به نحوه تجزیه محتوای متنی مربوط نمیشود. خود محتوا باید واضح، جذاب و قابلاجرا باشد.
6. مراقب پاپآپها باشید.
پاپآپها پیامهایی هستند که گاهی اوقات همپوشانی نامیده میشوند که دید خواننده را تا زمانی که خواننده به آنها پاسخ ندهد مسدود میکند. بازاریابها پنجرههای بازشو را دوست دارند زیرا بسیار خوب کار میکنند. بازدیدکنندگان سایت اغلب از آنها متنفرند زیرا تجربه آنها را مختل میکنند. بررسی کنید که آیا پاپآپها بر نرخ پرش صفحات شما تأثیر میگذارد یا خیر.
7. فراخوانی واضح برای اقدام داشته باشید .
بنابراین اگر مردم به صفحه دوم کلیک نمیکنند، شاید به این دلیل است که شما هرگز از آنها نخواستهاید. داشتن یک فراخوان برای اقدام در صفحات کلیدی میتواند به این امر کمک کند.
در آخر نرخ پرش مهم است و یا خیر
نرخ پرش میتواند یک معیار مفید باشد، اما این آخرین کلمه در مورد موفقیت یا عدم موفقیت صفحات شما نیست. به نرخ پرش صفحات خود توجه کنید، اما روی آنها وسواس نداشته باشید. معیارهایی مانند زمان ماندن و زمان در صفحه اغلب میتوانند اطلاعات بیشتری به شما بدهند.